Vragen? | +31 85 208 8060

Vorm het perfecte team: Ontwikkel je EQ!

Emotionele intelligentie, ook bekend als EQ, beschrijft het vermogen van een persoon of team om emoties te herkennen, hun krachtige werking te begrijpen en die informatie te gebruiken om het denken en gedrag te sturen. Als leider die een emotioneel intelligent team wil opbouwen, moet je je eerst focussen op het opbouwen van emotioneel intelligente individuen.

Om te helpen bij het ontwikkelen van de emotionele intelligentie van een individu, moet je je richten op de vier kernvaardigheden die nodig zijn:

  • Het identificeren van jouw gevoelens en die van anderen
  • Het gebruik van gevoelens om je eigen denken en redeneren te sturen, samen met anderen...
  • Begrijpen hoe gevoelens kunnen veranderen en zich kunnen ontwikkelen naarmate de gebeurtenissen zich ontwikkelen.
  • Het beheren van het openstaan voor de gegevens van gevoelens en deze integreren in beslissingen en acties.

Wat kan een leider naast het werken aan de ontwikkeling van de emotionele intelligentie van een individu nog meer doen om een cultuur van emotionele intelligentie op te bouwen die een goed presterend team oplevert.

Elk teamlid leren kennen

Als je als leider het beste uit mensen wilt halen, moet je ze eerst leren kennen. Begrijp dat mensen iets te bieden hebben dat verder gaat dan hun rolomschrijving en KPI's. Een praktische strategie om meer te weten te komen over het potentieel van een individu is om te zien hoe hij of zij presteert op projecten die buiten zijn of haar traditionele rol vallen.

Toptip voor leiderschap: Veel sportcoaches gebruiken deze strategie wanneer ze mensen laten spelen die niet in hun normale positie op een sportveld staan. Deze tactiek stelt een coach (leider) in staat om te zien welke unieke vaardigheden en capaciteiten kunnen worden ontsloten wanneer ze uit hun comfortzone worden gehaald. Het is belangrijk om op te merken dat het er bij deze aanpak niet om gaat om mensen zich ongemakkelijk te laten voelen of onder druk te zetten, maar om ze de ruimte te geven om te groeien en te laten zien dat je ze vertrouwt om nieuwe dingen te proberen en nieuwe vaardigheden te leren.

Ontwikkel een teamtaal

Het zijn de kleine dingen die een groot verschil maken. Hoewel het geweldig is om na weken en maanden werk het eindresultaat van een groot project te leveren, is het soms leuk om gewoon een eenvoudige bedankje te krijgen voor het doorgeven van de nietmachine. Dit gebaar gaat verder dan alleen maar beleefd zijn, het gaat over het opbouwen van een cultuur van taal- en gedragsnormen die teamleden helpen om zich gewaardeerd en gesterkt te voelen, elke minuut van de dag.

Toptip voor leiderschap: Zorg er tijdens de teambesprekingen voor dat iedereen de kans krijgt om ideeën in te brengen en binnen je teamcultuur duidelijk te maken dat het luisteren naar anderen net zo belangrijk is als het hebben van je mening. Kijk in het algemeen naar de idealen en de cultuur die je organisatie nastreeft en bespreek hoe je team gaat werken en met elkaar om die inclusieve cultuur te creëren.

Veel presteren staat niet gelijk aan veel stress

Stress en productiviteit werken zelden goed samen. Wanneer de teamleden ontspannen zijn en harmonieus werken, benaderen ze taken met een open geest en oprecht enthousiasme. Omgekeerd, wanneer mensen gestresst zijn, kunnen ze heel snel doorbranden en ondermaats beginnen te presteren. Deadlines en meningsverschillen zullen nog steeds een natuurlijk onderdeel van de dagelijkse werkroutine zijn, maar er zijn manieren om deze potentiële stress op een gezonde manier te beheersen.

Toptip voor leiderschap: Zorg ervoor dat uw schema's realistisch zijn en vermijd overbelasting van teamleden met projecten. Hoewel we allemaal tot op zekere hoogte multitasken, worden de beste resultaten bereikt wanneer teamleden hun focus op een kerndoelstelling leggen. Naast realistische verwachtingen, zorgt u er ook voor dat uw team zich op zijn gemak voelt bij het bespreken van hun werklast wanneer ze het gevoel hebben dat ze overbelast zijn. Wanneer teamleden constant buiten de kantooruren of zonder pauze werken, is het belangrijk om in te grijpen en ervoor te zorgen dat hun werkgewoontes niet genormaliseerd worden. Maak duidelijk dat het evenwicht tussen werk en privéleven belangrijker is dan het halen van deadlines.

feedback

Feedback; de zuurstof van je organisatie

Mei 2024

In de snelle wereld van vandaag, waarin bedrijven en organisaties voortdurend streven naar verbetering en innovatie, is feedback geven een onmisbare praktijk geworden. Toch merken we bij veel bedrijven een schrijnend tekort, in veel facetten. Zelfs privé.

Feedback speelt namelijk een cruciale rol in persoonlijke en professionele ontwikkeling. Het biedt niet alleen een routekaart voor verbetering, maar bevordert ook open communicatie en versterkt de relaties binnen een team. In deze PMC blog bespreken we waarom feedback geven zo belangrijk is en hoe het effectief kan worden ingezet om zakelijke en persoonlijke succes en groei te bevorderen.

Man vr act

Over Actieve mannen en Effectieve vrouwen

April 2024

Om te begrijpen waarom mannen vaak actiever zijn en vrouwen effectiever in organisaties, moeten we dieper ingaan op de psychologische en sociale dynamiek die deze verschillen vormgeven. Hoewel generalisaties altijd beperkt zijn en individuele variatie groot is, kunnen we desondanks enkele trends en patronen identificeren die de neiging van mannen tot activiteit en vrouwen tot effectiviteit in organisatorische contexten verklaren.

Management zonder ziel

Stop de epidemie. De impact van de huidige managementpraktijken op de ziel van organisaties.

Maart 2024

In zijn artikel ‘Management zonder ziel is een epidemie geworden’ bespreekt Henry Mintzberg de impact van de huidige managementpraktijken op de ziel van organisaties. Hij bekritiseert het toenemende gebruik van management als een wetenschap die zich richt op kwantificeerbare en meetbare aspecten, zoals financiën en processen, ten koste van de menselijke aspecten van organisaties. Deze benadering, betoogt Mintzberg, heeft geleid tot een gebrek aan bezieling en betrokkenheid binnen organisaties.

 

PMC.nl is al meer dan 33 jaar marktleider in maatwerk bedrijfstrainingen, leiderschapstrainingen, salestrainingen en personal coaching.

Contact
Correspondentieadres

Vroenhoutseweg 29 A
4703 SH Roosendaal

085 2088 060

info@pmc.nl

Trainingslocaties: Roosendaal, Bosschenhoofd en Breda