Vragen? | +31 85 208 8060

Verkooptechnieken leren? Tips om beter én meer te verkopen

Verkooptechnieken

Er zijn een heleboel trainingen die je kunt volgen om beter te worden in het verkopen van een product of dienst. Iets dat je als accountmanager, verkoopadviseur of commerciële medewerker zeker kunt gebruiken bij je dagelijkse werkzaamheden. Toch is het niet voor iedereen mogelijk om een (uitgebreide) training te volgen of betalen. Daarom delen we 10 tips en bewezen verkooptechnieken waarmee jij direct uit de voeten kunt!

Snel naar:

  • Luister naar de behoeften van je klant
  • Maak gebruik van sociale bewijzen
  • Creëer schaarste met de scarcity-techniek
  • Stel vragen aan je potentiële klanten
  • Gebruik emotie in je communicatie
  • Vraag om commitment
  • Zet de klant tot nadenken
  • Laat je klant gratis kennismaken met jouw product of dienst
  • Maak gebruik van aanbiedingen of kortingsacties
  • Maak gebruik van cross-selling en upselling

Welke verkooptechnieken zijn er?

Verkooptechnieken zijn belangrijk voor elke verkoper om te leren en te beheersen. Ze helpen bij het overtuigen van potentiële klanten om een product of dienst te kopen en worden ook gebruikt om de algehele klanttevredenheid te verhogen. In dit blog behandelen we enkele van de beste verkooptechnieken om te overwegen in jouw strategie.

1.     Luister naar de behoeften van je klant

Voordat je begint met het presenteren van een product of dienst, is het belangrijk om te luisteren naar de behoeften van je klant. Wat willen ze bereiken? Wat zijn hun pijnpunten? En wat kan jij voor ze betekenen om de pijnpunten weg te nemen? Door te weten wat hun behoeften zijn, kun je beter inspelen op de wensen en laten zien hoe jouw product of dienst daarbij helpt.

2.     Maak gebruik van sociale bewijzen

Sociale bewijzen zijn een krachtige verkooptechniek waarbij je laat zien dat andere mensen het product of de dienst ook al hebben gekocht en er tevreden mee zijn. Bijvoorbeeld in de vorm van een recensie, cijfer of een aantal sterren op je website. Let er wel op dat de reviews die je plaatst daadwerkelijk van echte klanten zijn, sinds mei 2022 zijn de Europese richtlijnen namelijk flink aangescherpt.

3.     Creëer schaarste met de scarcity-tactiek

Met de scarcity-techniek laat je zien dat een product of dienst beperkt beschikbaar is of binnenkort uitverkocht zal zijn, hiermee verhoog je de drang om te kopen. Denk bijvoorbeeld aan een hotelboekingssite: “nog 3 kamers beschikbaar, wees er snel bij!” Het idee is dat mensen bang zijn om iets te verliezen als ze het niet snel kopen. De ideale verkooptechniek dus.

4.     Stel vragen aan je potentiële klanten

Door vragen te stellen, help je de klant om zich beter te realiseren wat zijn of haar behoeften zijn en hoe jouw product of dienst daarbij helpt. Het is ook een goede manier om de klant te laten praten en zo meer te weten te komen over zijn of haar interesses.

5.     Gebruik emotie in je communicatie

Mensen nemen vaak beslissingen op basis van emoties, dus het kan helpen om de emotionele kant van een product of dienst te benadrukken. Bijvoorbeeld door te laten zien hoe het product iemand helpt om zijn of haar doelen te bereiken of het leven een stuk makkelijker maakt.

6.     Vraag om commitment

Door de klant te vragen om een kleine stap te zetten in de richting van een aankoop, kan dit de drang om te kopen verhogen. Bijvoorbeeld door te vragen of ze het product willen toevoegen aan hun winkelmandje of om een afspraak te maken voor een demonstratie.

7.     Zet de klant tot nadenken

In plaats van direct te proberen om een product of dienst te verkopen, help je de klant om zelf te bedenken waarom het product of de dienst voor hen relevant is. Bijvoorbeeld door vragen te stellen of door te laten zien hoe het product of de dienst past bij hun doelen of behoeften.

8.     Laat je klant gratis kennismaken met jouw product of dienst

Door de klant een vrijblijvende proefperiode te geven, gratis sample of een korte demonstratie te laten zien, helpt dit om hun interesse te wekken en hun vertrouwen te winnen.

9.     Maak gebruik van aanbiedingen of kortingsacties

Kortingen en aanbiedingen zijn een effectief middel om de drang om te kopen te verhogen, vooral als de korting tijdelijk is of als het een beperkte aanbieding is. Bijvoorbeeld met Black Friday of exclusieve kortingen rond een bepaalde feestdag.

10.  Maak gebruik van cross-selling en upselling

Cross-selling is het aanbieden van aanvullende producten of diensten die gerelateerd zijn aan het product of de dienst die de klant al heeft gekocht. Upselling is het aanbieden van een premium versie van het product of de dienst die de klant al heeft gekocht. Beide technieken helpen om de algehele waarde van de aankoop te verhogen.

Training verkooptechnieken

Verkooptechnieken zijn slechts een onderdeel van het gehele verkoopproces. Maar het is zeer belangrijk om ze te combineren met een professionele houding en goede communicatieve vaardigheden. Door je verkooptechnieken te blijven ontwikkelen, zorg je ervoor dat je steeds beter wordt in het overtuigen van klant. En dat is wat je uiteindelijk wilt bereiken.

Ook de beste verkooptechnieken leren? Bij onze cursus verkooptechnieken leer je de skills die je nodig hebt. Bekijk de verschillende persoonlijke trainingen en meld je aan voor een van onze leerzame salestrainingen. Neem bij vragen of opmerkingen contact met ons op via 085 208 8060 , info@pmc.nl of vul ons contactformulier in.

feedback

Feedback; de zuurstof van je organisatie

Mei 2024

In de snelle wereld van vandaag, waarin bedrijven en organisaties voortdurend streven naar verbetering en innovatie, is feedback geven een onmisbare praktijk geworden. Toch merken we bij veel bedrijven een schrijnend tekort, in veel facetten. Zelfs privé.

Feedback speelt namelijk een cruciale rol in persoonlijke en professionele ontwikkeling. Het biedt niet alleen een routekaart voor verbetering, maar bevordert ook open communicatie en versterkt de relaties binnen een team. In deze PMC blog bespreken we waarom feedback geven zo belangrijk is en hoe het effectief kan worden ingezet om zakelijke en persoonlijke succes en groei te bevorderen.

Man vr act

Over Actieve mannen en Effectieve vrouwen

April 2024

Om te begrijpen waarom mannen vaak actiever zijn en vrouwen effectiever in organisaties, moeten we dieper ingaan op de psychologische en sociale dynamiek die deze verschillen vormgeven. Hoewel generalisaties altijd beperkt zijn en individuele variatie groot is, kunnen we desondanks enkele trends en patronen identificeren die de neiging van mannen tot activiteit en vrouwen tot effectiviteit in organisatorische contexten verklaren.

Management zonder ziel

Stop de epidemie. De impact van de huidige managementpraktijken op de ziel van organisaties.

Maart 2024

In zijn artikel ‘Management zonder ziel is een epidemie geworden’ bespreekt Henry Mintzberg de impact van de huidige managementpraktijken op de ziel van organisaties. Hij bekritiseert het toenemende gebruik van management als een wetenschap die zich richt op kwantificeerbare en meetbare aspecten, zoals financiën en processen, ten koste van de menselijke aspecten van organisaties. Deze benadering, betoogt Mintzberg, heeft geleid tot een gebrek aan bezieling en betrokkenheid binnen organisaties.

 

PMC.nl is al meer dan 33 jaar marktleider in maatwerk bedrijfstrainingen, leiderschapstrainingen, salestrainingen en personal coaching.

Contact
Correspondentieadres

Vroenhoutseweg 29 A
4703 SH Roosendaal

085 2088 060

info@pmc.nl

Trainingslocaties: Roosendaal, Bosschenhoofd en Breda