Het gebruik van sociale media op het werk: hoeveel is te veel?
Het vermogen om effectief te multi-tasken is een veelgevraagde kwaliteit op de werkvloer. En hoewel het klopt dat het menselijk brein niet twee of meer dingen tegelijk kan doen is het essentieel om naadloos en snel te kunnen schakelen tussen taken. De meeste medewerkers hebben immers meerdere vensters open op hun browser als ze op kantoor zijn.
U hebt een Word-document in één venster geopend, meerdere tabbladen in de browser actief voor het onderwerp dat u onderzoekt, plus een PowerPoint-dia-presentatie in uitvoering aan de zijkant. Maar wat is dit? Een Facebook-melding verschijnt op het scherm. Iemand heeft je een Like gegeven! Dat is zeker een krachtige hit van dopamine om te wedijveren met de espresso die je slechts een paar uur geleden hebt gehad. Je vernieuwt de browser en wacht tot er een nieuw commentaar op de post verschijnt. Vernieuwen, lol, herhalen. Je kijkt naar de klok. Twee uur zijn verstreken, en nu loop je achter met die PowerPoint-presentatie! Wat nu?!
Sociale media zijn in alle aspecten van ons privéleven geslopen, maar ook op de werkvloer. Progressieve bedrijven zijn van mening dat social media een ongelooflijk krachtige en effectieve manier is om een verbinding tussen medewerkers en klanten te bevorderen. Maar sommige bedrijven zien social media als de vijand van vooruitgang. Het vorige scenario is inderdaad niet vergezocht. Het is veel te gemakkelijk om verstrikt te raken in een nieuwsfeed en tijd te verliezen. Sommige bedrijven zijn zelfs zo ver gegaan dat ze alle social media sites blokkeren, zodat werknemers zich kunnen blijven concentreren op hun werk. Maar is een carte blanche verbod op sociale media op het werk altijd een goede zaak? Matiging is van cruciaal belang, en in feite kan het gebruik van sociale media op het werk de productiviteit van een werknemer bevorderen. Houd rekening met de volgende tips en studies bij het bepalen van hoeveel social mediagebruik op kantoor te veel is.
Controleer het beleid van het bedrijf
Als u uw baas tevreden wilt houden met uw gebruik van sociale media, controleer dan het bedrijfsbeleid voordat u inlogt op uw profielen. De helft van alle bedrijven heeft een formeel beleid voor het gebruik van sociale media, terwijl de werknemers op de klok staan. Zorg ervoor dat je jezelf op de hoogte brengt van hoe je werkplek tegen sociale media aankijkt. Neem contact op met uw collega's of vraag uw baas naar de specifieke richtlijnen.
Als er geen beleid van kracht is, kunt u de algemene houding van uw werkplek ten opzichte van social media-gebruik aftasten door slechts een kijkje te nemen. Gebruiken uw collega's het? Heb je je je baas voor haar lunchpauze zien twitteren? Dan is het waarschijnlijk goed om social media met mate te gebruiken op het werk.
Ken jezelf
Ook al is het gebruik van sociale media goedgekeurd wanneer u ingeklokt ben kan het toch goed zijn om stil te staan bij de vraag of het ook voor uzelf goed is. Waarom? Nou, als u geneigd bent om tijd te verliezen en urenlang gedachteloos door uw feed te scrollen, laat u zich er dan niet eens mee verleiden. Enquêtes geven aan dat wereldwijd meer dan 200 miljoen mensen verslaafd zijn aan sociale media. En mensen die gevoelig zijn voor hersenloze scrollen vertonen meer depressieve symptomen en angst dan gemiddeld. Als u moeite hebt om uw gebruik van sociale media te matigen, of als het gebruik ervan u angstig en onzeker maakt, kunt u hier het beste verre blijven zodat u productief kunt blijven terwijl u op kantoor bent.
Een gematigd beleid is een beter beleid dan fanatisme
Verschillende recente studies en onderzoeken van UC Irvine en de Universiteit van Melbourne geven aan dat er goede en verkeerde manieren zijn om sociale media te gebruiken als je op het werk bent. In essentie is matiging de sleutel. Over het geheel genomen ondersteunen de studies van UC Irvine en de Universiteit van Melbourne het idee dat het gebruik van sociale media gunstig is voor de productiviteit van werknemers.
Werknemers die slechts een paar minuten door hun feed hebben gebladerd terwijl ze op het werk aan het werk waren, waren in staat om hun hoofd leeg te maken en met een betere focus en drive terug te keren naar hun baan.
Het Pew Research Center verdiepte zich in het gebruik van sociale media op de werkplek. Hier is wat ze gevonden hebben:
34% van de medewerkers gebruikte sociale media om in contact te blijven met dierbaren
27% gebruikte het alleen om professionele redenen
20% gebruikte het om hen te helpen bij het oplossen van werkgerelateerde taken
17% maakte gebruik van sociale media om een band op te bouwen met hun collega's
12% maakte gebruik van sociale media om werkgerelateerde vragen te stellen aan collega's en mensen buiten hun werk
Over het geheel genomen maken mensen gebruik van sociale media om hun productiviteit op de werkplek te verhogen. De sleutel tot het gebruik van sociale media op de werkplek is het gebruik ervan voor specifieke, werkgerelateerde taken. Het onderzoek geeft ook aan dat bedrijven handige richtlijnen moeten aannemen voor het gebruik van sociale media op de werkplek.
Het is niet goed voor de productiviteit van werknemers om sociale media van het kantoor te weren. Sociale media kunnen, mits correct ingezet, de productiviteit en tevredenheid van de werknemer bevorderen. Door gebruik te maken van de kracht van sociale media met richtlijnen voor gezond verstand leidt dit tot een betere betrokkenheid van de werknemers bij het bedrijf.