Vragen? | +31 85 208 8060

Pexels soloman soh 1557183
Slecht management kan destructief werken

Medewerkers verlaten geen organisaties, ze laten slechte managers achter. Het ergste wat een werknemer kan overkomen, is vastzitten in een organisatie met slecht management wat niet geeft om hun ontwikkeling. Vooruitgang is hier geen optie.

Geen leiderschap maar slecht management

Ooit kende ik iemand die liever winst maakte dan dat hij zich om zijn mensen bekommerde en hij streefde ernaar om alle productiviteit uit zijn werknemers te krijgen. Men stopte niet eens om de successen van de teams te vieren. Het ging erom snel door te gaan naar het volgende doel. Er was geen echt leiderschap (visie, doelstellingen en inspiratie), maar alleen een oude managementstijl (opdrachten en controle). De cultuur was dat je eigenlijk alleen deed wat je werd verteld. Suggesties en aanbevelingen van medewerkers en zelfs resultaten van opiniepeilingen en enquêtes werden vaak genegeerd.

Medewerkers raakten ontmoedigd en concentreerden zich uitsluitend op hun salaris en keken maandag al uit naar het weekend. Dit was hun enige hoogtepunt. De meeste mensen deden niets extra's buiten hun functie-eisen. De werklast was niet haalbaar, maar stipt om 17.00 uur konden werknemers het kantoor verlaten, alsof er een brandoefening plaatsvond. Teamgeest en moraal waren extreem laag. Men voelde zich verstikt. Het personeelsverloop was hoog. Veel mensen wilden vertrekken, maar vanwege schulden of opgebouwde pensioenen bleef men er werken. Helaas is het bedrijf vandaag over de kop.S

Oprechte interesse in je team

Een manager zet de toon. Eén studie toonde aan dat een slechte manager een negatieve tol kan eisen van de mentale en fysieke gezondheid van werknemers. Ja, een slechte manager kan werknemers zelfs ziek maken. Medewerkers hunkeren naar goede managers. Een recente studie zegt dat 56% van de werknemers een verhoging van 10% zou weigeren om bij een geweldige baas te blijven. Er gaat niets boven het hebben van managers die oprecht om hun team geven. Ze maken de werkervaring zoveel beter. Ze ondersteunen, bekrachtigen en waarderen hun werknemers. Medewerkers zullen bereid zijn meer te doen en meer te geven. De meeste bedrijven zien geweldige managers vaak niet als een voordeel, of geven dat voordeel aan potentiële werknemers, maar goede managers zijn juist de beste reden om goede werknemers te behouden.

"De motivatie van een medewerker is een direct resultaat van de som van interacties met zijn of haar manager." - Bob Nelson

Palmen, zee, strand, terras op palen

Vakantie voor managers?

Juli 2024

Vakantie doe je alleen voor de lol.

Managers zijn de superhelden van het bedrijfsleven. Ze vechten dagelijks tegen stapels werk, eindeloze vergaderingen en last-minute deadlines. Maar zelfs superhelden hebben af en toe een pauze nodig. Hier zijn enkele redenen waarom je echt vakantie nodig hebt.

 

feedback

Feedback; de zuurstof van je organisatie

Mei 2024

In de snelle wereld van vandaag, waarin bedrijven en organisaties voortdurend streven naar verbetering en innovatie, is feedback geven een onmisbare praktijk geworden. Toch merken we bij veel bedrijven een schrijnend tekort, in veel facetten. Zelfs privé.

Feedback speelt namelijk een cruciale rol in persoonlijke en professionele ontwikkeling. Het biedt niet alleen een routekaart voor verbetering, maar bevordert ook open communicatie en versterkt de relaties binnen een team. In deze PMC blog bespreken we waarom feedback geven zo belangrijk is en hoe het effectief kan worden ingezet om zakelijke en persoonlijke succes en groei te bevorderen.

Man vr act

Over Actieve mannen en Effectieve vrouwen

April 2024

Om te begrijpen waarom mannen vaak actiever zijn en vrouwen effectiever in organisaties, moeten we dieper ingaan op de psychologische en sociale dynamiek die deze verschillen vormgeven. Hoewel generalisaties altijd beperkt zijn en individuele variatie groot is, kunnen we desondanks enkele trends en patronen identificeren die de neiging van mannen tot activiteit en vrouwen tot effectiviteit in organisatorische contexten verklaren.

PMC.nl is al meer dan 33 jaar marktleider in maatwerk bedrijfstrainingen, leiderschapstrainingen, salestrainingen en personal coaching.

Contact
Correspondentieadres

Vroenhoutseweg 29 A
4703 SH Roosendaal

085 2088 060

info@pmc.nl

Trainingslocaties: Roosendaal, Bosschenhoofd en Breda