Medewerkers verlaten geen organisaties, ze laten slechte managers achter. Het ergste wat een werknemer kan overkomen, is vastzitten in een organisatie met slecht management wat niet geeft om hun ontwikkeling. Vooruitgang is hier geen optie.
Geen leiderschap maar slecht management
Ooit kende ik iemand die liever winst maakte dan dat hij zich om zijn mensen bekommerde en hij streefde ernaar om alle productiviteit uit zijn werknemers te krijgen. Men stopte niet eens om de successen van de teams te vieren. Het ging erom snel door te gaan naar het volgende doel. Er was geen echt leiderschap (visie, doelstellingen en inspiratie), maar alleen een oude managementstijl (opdrachten en controle). De cultuur was dat je eigenlijk alleen deed wat je werd verteld. Suggesties en aanbevelingen van medewerkers en zelfs resultaten van opiniepeilingen en enquêtes werden vaak genegeerd.
Medewerkers raakten ontmoedigd en concentreerden zich uitsluitend op hun salaris en keken maandag al uit naar het weekend. Dit was hun enige hoogtepunt. De meeste mensen deden niets extra's buiten hun functie-eisen. De werklast was niet haalbaar, maar stipt om 17.00 uur konden werknemers het kantoor verlaten, alsof er een brandoefening plaatsvond. Teamgeest en moraal waren extreem laag. Men voelde zich verstikt. Het personeelsverloop was hoog. Veel mensen wilden vertrekken, maar vanwege schulden of opgebouwde pensioenen bleef men er werken. Helaas is het bedrijf vandaag over de kop.S
Oprechte interesse in je team
Een manager zet de toon. Eén studie toonde aan dat een slechte manager een negatieve tol kan eisen van de mentale en fysieke gezondheid van werknemers. Ja, een slechte manager kan werknemers zelfs ziek maken. Medewerkers hunkeren naar goede managers. Een recente studie zegt dat 56% van de werknemers een verhoging van 10% zou weigeren om bij een geweldige baas te blijven. Er gaat niets boven het hebben van managers die oprecht om hun team geven. Ze maken de werkervaring zoveel beter. Ze ondersteunen, bekrachtigen en waarderen hun werknemers. Medewerkers zullen bereid zijn meer te doen en meer te geven. De meeste bedrijven zien geweldige managers vaak niet als een voordeel, of geven dat voordeel aan potentiële werknemers, maar goede managers zijn juist de beste reden om goede werknemers te behouden.
"De motivatie van een medewerker is een direct resultaat van de som van interacties met zijn of haar manager." - Bob Nelson