Eerder spraken we al over The Great Resignation als fenomeen en wat het zou kunnen betekenen op de Nederlandse arbeidsmarkt. Nu duiken we wat dieper in de materie en gaan we kijken naar een mogelijke oplossing voor de snel veranderende arbeidsmarkt. In The Great Resgination, de grote ontslaggolf, zijn het vooral de werknemers die het initiatief nemen om hun baan op te zeggen. Werkgevers hebben vaak een beter aanname- dan retentiebeleid. En dat is soms pijnlijk merkbaar. Met hoge aannamebonussen, startsalarissen of andere voorwaarden worden werknemers bij andere organisatie weggelokt. En dat is voor de werknemer goed is maar voor de werkgever wat minder. Want samen met het verlies van een goede werknemer, een bak aan ervaring, kennis en kunde ontstaat er ook een gat binnen de organisatie wat opgevuld moet worden. En omdat er met de huidige schaarste op de arbeidsmarkt een concurrerende positie is ontstaan moet de werkgever aardig wat uit de kast trekken om nieuw personeel te werven. Denk aan hogere aannamebonussen, startsalarissen of andere voorwaarden.
Je ziet inmiddels wel waar we naartoe willen met deze boodschap. Het is een vicieuze cirkel. Maar wat kan de werkgever nou doen om deze cirkel te doorbreken? Simpel! Zorgen dat het retentiebeleid er net zo aantrekkelijk uitziet als het aannamebeleid.
Maar dit retentiebeleid kan niet alleen gebaseerd zijn op een betere vergoeding, hoewel het absoluut helpt. Mogelijkheden tot bijscholing zijn belangrijker dan ooit voor de motivatie van werknemers. Uit een onderzoek van HR-bedrijf Robert Half bleek dat 91% van de jongste werknemers (geboren na 1990) de keuze voor een professionele training of opleiding als een van de belangrijkste factoren noemt bij het solliciteren naar een nieuwe baan. Maar oudere werknemers realiseren zich ook dat ze hun vaardigheden moeten aanscherpen om relevant te blijven.
Bovendien kan bijscholing ook het moreel, de werknemerstevredenheid en de bedrijfsopvolging verbeteren. Door hen de kans te geven om te leren, laat je als werkgever zien dat je je werknemers waardeert, waardoor ze ook positiever naar de organisatie kijken. Bovendien is training een investering die zichzelf terugbetaalt: hogere functies worden ingevuld door ervaren werknemers die het bedrijf goed kennen. Ook voor andere vacatures kun je medewerkers inzetten die er al zijn. Het werven en aannemen van nieuw talent is immers een kostbare zaak. Houd vast personeel aan boord met bijscholing, zorg ervoor dat mensen met jarenlange ervaring, kennis en kunde de organisatie niet verlaten en houd je werknemers gemotiveerd.