Vragen? | +31 85 208 8060

Hoe de manager creativiteit om zeep hielp

Iedere minuut van iedere dag, doodt een manager ergens ter wereld de creativiteit. Ze reageren op een werknemer met de dodelijke woorden "Ja, maar dat hebben we vorig jaar geprobeerd en het werkte niet". Ze straffen degenen die falen. En ze beheren hun directe rapporten op micro-niveau en laten geen ruimte voor innovatie. Het goede nieuws is dat er duidelijke methoden zijn die managers kunnen gebruiken om ervoor te zorgen dat ze de creativiteit niet verstikken, maar dat ze het de kans geven om te gedijen. Hier zijn vijf methoden die onmiddellijk resultaat opleveren.

Uitdaging - en het vinden van het juiste niveau ervan

Onderzoek heeft aangetoond dat het gevoel van uitdaging in het werk een belangrijke motor is voor innovatie. Uitdaging verwijst naar mensen die werken aan taken die complex en interessant zijn - maar tegelijkertijd niet te belastend of te overweldigend. Het is belangrijk dat je er niet alleen maar over nadenkt hoe je mensen (inclusief jezelf!) de grootst mogelijke uitdaging kunt geven. In plaats daarvan moet je ervoor zorgen dat het niveau van de uitdaging die je stelt een haalbare uitdaging is. Aan de andere kant, zet geen taken die mensen kunnen uitvoeren met gesloten ogen.

Neem als manager de tijd om goed na te denken over hoe je taken en projecten aan mensen toewijst. Zorg ervoor dat u deze elementen met elkaar in overeenstemming brengt, zodat mensen een belangrijk gevoel van uitdaging voelen.

Het nemen van risico's - en falen wordt niet als een vies woord gezien

Het idee dat een mislukking onaanvaardbaar is, vind ik bij veel organisaties weerklank. Falen wordt over het algemeen gezien als een vies woord, en iets dat onder het tapijt wordt geveegd als het zijn lelijke hoofd achterlaat. Maar het kunnen erkennen en leren van mislukkingen is een groot deel van de opbouw van een cultuur waarin het nemen van risico's wordt getolereerd en waarin innovatie kan gedijen. Denk als leider na over manieren om te signaleren dat het nemen van risico's een acceptabel onderdeel van het bedrijfsleven is. Praat openlijk met je team over mislukkingen en wat je daarvan kunt leren.

Microbeheer van werknemers en focus op mislukkingen uit het verleden is een veilige manier om de creativiteit de nek om te draaien.  Dr. Amantha Imber biedt vijf methoden om creativiteit te laten gedijen.

Experimenteren voor de implementatie

Als je nadenkt over hoe jouw bedrijf met innovatie omgaat, zorg er dan voor dat het experimenteren een verplichte stap is. In plaats van direct van idee naar implementatie te gaan, kan je beter eerst experimenten uitvoeren. Dit houdt in dat er hypothesen moeten worden opgesteld over de vraag waarom jij denkt dat een idee een toegevoegde waarde zal hebben voor de klant en dat er een minimum aan levensvatbaar product (MLP) moet worden gecreëerd - de meest basale versie van het idee dat nog steeds ruimte biedt voor leren. Vervolgens kan je een experiment opzetten om je hypothesen te testen met behulp van de MLP en op basis van de resultaten, een iteratie of een koerswijziging doorvoeren. Experimenteren is een zeer effectieve manier om het risico van nieuwe innovaties te verminderen.

Autonomie - het losmaken van de heerschappij

Veel onderzoekers hebben ontdekt dat de creativiteit enorm toeneemt wanneer mensen de vrijheid krijgen om zelf te beslissen hoe ze hun werk doen. Als mensen het gevoel hebben dat ze de keuze hebben hoe ze de dingen kunnen doen, hebben ze aanzienlijk meer kans om met vallen en opstaan te experimenteren en daardoor effectievere manieren te vinden om de dingen te doen. Zorg ervoor dat je duidelijke doelen stelt, want het effect van autonomie is het sterkst als mensen duidelijk zijn over wat je wilt dat ze bereiken.

Debatteren - en alle standpunten verwelkomen

Een van de factoren die van cruciaal belang zijn voor het creëren van een cultuur waarin innovatie gedijt, is dat verschillende standpunten worden aangemoedigd en dat er regelmatig over ideeën wordt gedebatteerd. Geef het goede voorbeeld en moedig anderen aan om te debatteren en te discussiëren over de ideeën die u naar voren brengt - het actief stimuleren van verschillende standpunten zal uw innovaties aanzienlijk versterken.

Vermijd bovendien de verleiding om mensen aan te werven die net als jou zijn. Dit zal het debat alleen maar ontmoedigen en de homogeniteit van het denken bevorderen.

feedback

Feedback; de zuurstof van je organisatie

Mei 2024

In de snelle wereld van vandaag, waarin bedrijven en organisaties voortdurend streven naar verbetering en innovatie, is feedback geven een onmisbare praktijk geworden. Toch merken we bij veel bedrijven een schrijnend tekort, in veel facetten. Zelfs privé.

Feedback speelt namelijk een cruciale rol in persoonlijke en professionele ontwikkeling. Het biedt niet alleen een routekaart voor verbetering, maar bevordert ook open communicatie en versterkt de relaties binnen een team. In deze PMC blog bespreken we waarom feedback geven zo belangrijk is en hoe het effectief kan worden ingezet om zakelijke en persoonlijke succes en groei te bevorderen.

Man vr act

Over Actieve mannen en Effectieve vrouwen

April 2024

Om te begrijpen waarom mannen vaak actiever zijn en vrouwen effectiever in organisaties, moeten we dieper ingaan op de psychologische en sociale dynamiek die deze verschillen vormgeven. Hoewel generalisaties altijd beperkt zijn en individuele variatie groot is, kunnen we desondanks enkele trends en patronen identificeren die de neiging van mannen tot activiteit en vrouwen tot effectiviteit in organisatorische contexten verklaren.

Management zonder ziel

Stop de epidemie. De impact van de huidige managementpraktijken op de ziel van organisaties.

Maart 2024

In zijn artikel ‘Management zonder ziel is een epidemie geworden’ bespreekt Henry Mintzberg de impact van de huidige managementpraktijken op de ziel van organisaties. Hij bekritiseert het toenemende gebruik van management als een wetenschap die zich richt op kwantificeerbare en meetbare aspecten, zoals financiën en processen, ten koste van de menselijke aspecten van organisaties. Deze benadering, betoogt Mintzberg, heeft geleid tot een gebrek aan bezieling en betrokkenheid binnen organisaties.

 

PMC.nl is al meer dan 33 jaar marktleider in maatwerk bedrijfstrainingen, leiderschapstrainingen, salestrainingen en personal coaching.

Contact
Correspondentieadres

Vroenhoutseweg 29 A
4703 SH Roosendaal

085 2088 060

info@pmc.nl

Trainingslocaties: Roosendaal, Bosschenhoofd en Breda