Vragen? | +31 85 208 8060

De kantoorgriep: En hoe te voorkomen

Gedurende het griep seizoen hebben veel mensen maar één gedachte: Hoe vermijd ik de griep. In een best case scenario vloert de griep je maar voor een week. In het zogeheten worst case scenario ben je weken uit de roulatie, met alle gevolgen van dien. Zeker voor mensen met een zwakkere gesteldheid is de griep nog een serieus gevaar voor de gezondheid.

Dus wanneer iemand op je kantoor de griep krijgt kan het de boel flink in de war schoppen. Als collega van die persoon maak je je waarschijnlijk het meeste zorgen over besmetting. Als werkgever of manager van die persoon maak je je ook druk over de gezondheid van de werknemers. Maar je maakt je ook zorgen over de productiviteit van de afdeling.

In 2018 hebben we al een aantal tips over de kantoorverkoudheid op papier gezet. Voor risicogroepen adviseren we uiteraard om hiernaast ook nog de griepprik te halen.

Als je ooit op een kantoor gewerkt hebt, weet je hoe snel een griep of virus zich verspreid onder je collega’s. In een perfecte wereld zouden we allemaal thuis kunnen werken en geen interactie hebben met griepperige collega’s. Maar voor de meeste onder ons is dat niet mogelijk. Welke andere keuzes hebben we dan?

Houd je afstand van mensen die griep-symptomen hebben. Indien mogelijk moet je afstand houden van hoestende, niezende en kuchende collega’s. Let wel, je hoeft hun bureau niet met een grote rode X te markeren, maar houdt simpelweg afstand.

Let op wat je aanraakt. De griep kan op sommige oppervlakken meer dan 48 uur overleven. Indien mogelijk, vermijd handvatten, leuningen, gedeelde telefoons en magnetrons. Kan je nu echt niet zonder je opgewarmde chocolademelk, lees dan de volgende tip.

Was met regelmaat je handen. En was ze dan niet enkel door ze vijf seconden onder een straal water te houden. Dat is geen wassen, dat is natmaken. Pak zeep en was je handen grondig.

Maak je werkplek schoon. Zorg dat je anti-bacteriele doekjes op je kantoor hebt. Reinig voor je werkdag begint je bureau, telefoon en computerkeyboard. En als je een flex-werkplek hebt, succes.

Bescherm je collega’s. Ben je ziek? Zorg dat het niet verder verspreid. Je hoeft niet 14 dagen in quarantaine te zitten (hallo, Corona), maar blijf thuis als dit mogelijk is.

Het risico dat je toch de griep te pakken krijgt is altijd aanwezig. Maar als je bovenstaande tips op volgt maak je de kans in ieder geval een stuk kleiner. Stuur dit door naar je collega’s en laat ook aan hen weten dat de griep bij jullie op kantoor geen kans zal maken!

Burn out blog

Burn-outs voorkomen: de rol van managers in het bevorderen van welzijn

Januari 2025

Burn-outs en werkstress zijn in Nederland een hardnekkig probleem. Ik schreef er al over in 2003; Stressbeleid voor personeelsmanagers, uitgeverij Boom. Volgens recente onderzoeken, 22 jaar later, voelt bijna één op de vijf werknemers zich opgebrand door werkdruk. Dit vraagt om gerichte acties van managers om welzijn in organisaties te verbeteren en burn-outs te voorkomen. De helft van alle managers zit nog steeds in de gevarenzone van lichtgeïrriteerd tot zwaar overspannen. Interessant om zo je leven te vergallen.

Landkaart

Nederlandse MKB’s en oorlogsdreiging

December 2024

Oorlogsdreiging, zoals die door Rusland, kan niet alleen geopolitieke spanningen verhogen, maar ook directe gevolgen hebben voor Nederlandse midden- en kleinbedrijven. Vooral bedrijven in sectoren als logistiek, IT, energie, en productie moeten voorbereid zijn, omdat zij gevoelig zijn voor verstoringen in toeleveringsketens, cyberaanvallen en economische sancties.

Pexels tara winstead 8386440

Kunstmatige intelligentie (a.k.a. Artificial Intelligence) 

Oktober 2024

Kunstmatige intelligentie (AI) verandert de manier waarop managers beslissingen nemen fundamenteel. Waar besluitvorming traditioneel gebaseerd was op ervaring, onderbuikgevoel, stand van de maan en beperkt voorhanden informatie, stelt AI managers nu in staat om datagedreven beslissingen te nemen die nauwkeuriger, sneller en toekomstgerichter zijn. We gaan daar onomkeerbaar mee te maken krijgen.

PMC.nl is al meer dan 33 jaar marktleider in maatwerk bedrijfstrainingen, leiderschapstrainingen, salestrainingen en personal coaching.

Contact
Correspondentieadres

Vroenhoutseweg 29 A
4703 SH Roosendaal

085 2088 060

info@pmc.nl

Locaties: PMC Roosendaal, Landelijk én in company klant