Vragen? | +31 85 208 8060

De kantoorgriep: En hoe te voorkomen

Gedurende het griep seizoen hebben veel mensen maar één gedachte: Hoe vermijd ik de griep. In een best case scenario vloert de griep je maar voor een week. In het zogeheten worst case scenario ben je weken uit de roulatie, met alle gevolgen van dien. Zeker voor mensen met een zwakkere gesteldheid is de griep nog een serieus gevaar voor de gezondheid.

Dus wanneer iemand op je kantoor de griep krijgt kan het de boel flink in de war schoppen. Als collega van die persoon maak je je waarschijnlijk het meeste zorgen over besmetting. Als werkgever of manager van die persoon maak je je ook druk over de gezondheid van de werknemers. Maar je maakt je ook zorgen over de productiviteit van de afdeling.

In 2018 hebben we al een aantal tips over de kantoorverkoudheid op papier gezet. Voor risicogroepen adviseren we uiteraard om hiernaast ook nog de griepprik te halen.

Als je ooit op een kantoor gewerkt hebt, weet je hoe snel een griep of virus zich verspreid onder je collega’s. In een perfecte wereld zouden we allemaal thuis kunnen werken en geen interactie hebben met griepperige collega’s. Maar voor de meeste onder ons is dat niet mogelijk. Welke andere keuzes hebben we dan?

Houd je afstand van mensen die griep-symptomen hebben. Indien mogelijk moet je afstand houden van hoestende, niezende en kuchende collega’s. Let wel, je hoeft hun bureau niet met een grote rode X te markeren, maar houdt simpelweg afstand.

Let op wat je aanraakt. De griep kan op sommige oppervlakken meer dan 48 uur overleven. Indien mogelijk, vermijd handvatten, leuningen, gedeelde telefoons en magnetrons. Kan je nu echt niet zonder je opgewarmde chocolademelk, lees dan de volgende tip.

Was met regelmaat je handen. En was ze dan niet enkel door ze vijf seconden onder een straal water te houden. Dat is geen wassen, dat is natmaken. Pak zeep en was je handen grondig.

Maak je werkplek schoon. Zorg dat je anti-bacteriele doekjes op je kantoor hebt. Reinig voor je werkdag begint je bureau, telefoon en computerkeyboard. En als je een flex-werkplek hebt, succes.

Bescherm je collega’s. Ben je ziek? Zorg dat het niet verder verspreid. Je hoeft niet 14 dagen in quarantaine te zitten (hallo, Corona), maar blijf thuis als dit mogelijk is.

Het risico dat je toch de griep te pakken krijgt is altijd aanwezig. Maar als je bovenstaande tips op volgt maak je de kans in ieder geval een stuk kleiner. Stuur dit door naar je collega’s en laat ook aan hen weten dat de griep bij jullie op kantoor geen kans zal maken!

Palmen, zee, strand, terras op palen

Vakantie voor managers?

Juli 2024

Vakantie doe je alleen voor de lol.

Managers zijn de superhelden van het bedrijfsleven. Ze vechten dagelijks tegen stapels werk, eindeloze vergaderingen en last-minute deadlines. Maar zelfs superhelden hebben af en toe een pauze nodig. Hier zijn enkele redenen waarom je echt vakantie nodig hebt.

 

feedback

Feedback; de zuurstof van je organisatie

Mei 2024

In de snelle wereld van vandaag, waarin bedrijven en organisaties voortdurend streven naar verbetering en innovatie, is feedback geven een onmisbare praktijk geworden. Toch merken we bij veel bedrijven een schrijnend tekort, in veel facetten. Zelfs privé.

Feedback speelt namelijk een cruciale rol in persoonlijke en professionele ontwikkeling. Het biedt niet alleen een routekaart voor verbetering, maar bevordert ook open communicatie en versterkt de relaties binnen een team. In deze PMC blog bespreken we waarom feedback geven zo belangrijk is en hoe het effectief kan worden ingezet om zakelijke en persoonlijke succes en groei te bevorderen.

Man vr act

Over Actieve mannen en Effectieve vrouwen

April 2024

Om te begrijpen waarom mannen vaak actiever zijn en vrouwen effectiever in organisaties, moeten we dieper ingaan op de psychologische en sociale dynamiek die deze verschillen vormgeven. Hoewel generalisaties altijd beperkt zijn en individuele variatie groot is, kunnen we desondanks enkele trends en patronen identificeren die de neiging van mannen tot activiteit en vrouwen tot effectiviteit in organisatorische contexten verklaren.

PMC.nl is al meer dan 33 jaar marktleider in maatwerk bedrijfstrainingen, leiderschapstrainingen, salestrainingen en personal coaching.

Contact
Correspondentieadres

Vroenhoutseweg 29 A
4703 SH Roosendaal

085 2088 060

info@pmc.nl

Trainingslocaties: Roosendaal, Bosschenhoofd en Breda