Mensen sloten zich thuis op en bedrijven sloten zich af. We zijn nog lang niet klaar met COVID-19, maar de grootste piek lijkt voorbij te zijn. Wereldwijd hebben miljarden mensen zich aan de pandemie moeten aanpassen. Zo ook de ondernemers. Vele ondernemingen hebben zich nog meer tot digitale technologie gewend om klanten aan zich te binden en op nieuwe manieren te opereren en markten te bereiken.
Digitale verschuiving
De pandemie heeft een directe economische verschuiving van fysiek naar digitaal teweeggebracht. Dit geldt zowel voor de interacties van consumenten (online marketing- en verkoopkanalen, digitale producten) als voor de manier waarop bedrijven werken (op afstand). Wereldwijd hebben de verschillende variaties van lockdown het online winkelen aanzienlijk gestimuleerd. Veel van deze consumenten zijn first-timers. Consumenten die eerst uit angst voor het onbekende bij de online winkelwagen zijn weggebleven.
Gedurende de pandemie hebben we veel van ons normale doen en laten moeten veranderen. De social-distancing, thuiswerken, online winkelen en onze hyper-focus op hygiëne. En het is ons inmiddels wel duidelijk geworden. Sommige van deze aanpassingen zijn hier om te blijven.
COVID-19 versnelt de digitale toekomst
Ondernemers hebben de afgelopen periode gebruikt om strategisch na te denken over de verschillende wijze waarop digitale technologie en data te gebruiken zijn. We zien een aantal cruciale gebieden waarop ondernemers hun digitale routekaart afstemmen om hun organisaties op de lange termijn in een sterkere, digitale positie te brengen.
Bouw nieuwe klantrelaties op
Nu veel mensen nog zo veel mogelijk thuiswerken en ook online hun zaken doen zullen ervaringen en reviews belangrijker worden dan ooit. Goede ondernemers horen hun klanten, luisteren naar ze. Maak gebruik van het feit dat de consument in de digitale economie communicatiever is dan ooit.
Dit vereist inzicht in de massale verschuiving naar online marketing, sales- en communicatiekanalen. Niet alleen in de detailhandel, maar ook in dienstverlenende sectoren, zorg en meer. Leiders zullen hun digitale kanalen snel verbeteren, te beginnen met het elimineren van knelpunten en het prioriteren van steeds belangrijkere aandachtspunten van de klant. Denk bij deze aandachtspunten aan te late betalingen, annuleringen en de transitie naar online.
Investeer in technologie met het oog op de toekomst
De meeste bedrijven hebben al stappen ondernomen om de kwaliteit van hun IT-systemen te garanderen, zodat er op afstand gewerkt kan worden. Sommige van deze bedrijven zijn ook begonnen zich te verdedigen tegen cyberbedreigingen. Deze cyberbedreigingen zijn sinds de crisis massaal ontstaan. Helaas heeft ook de criminaliteit de digitale brug naar het Nieuwe Normaal gevonden.
Veel bedrijven hebben soortgelijke maatregelen genomen tijdens of direct na de vorige economische crisis. Zo is Amazon in 2001 overgestapt van een monolithische naar een microservicearchitectuur gegaan, waardoor zijn software-development team ruim baan kreeg voor de oprichting van het succesvolle Amazon.
Ook de Commonwealth Bank of Australia, die medio 2008 is begonnen met het vervangen van zijn banksysteem. Hierdoor is het een van de eerste Australische banken die realtime transacties aanbood.
Wees de vraag voor
Omzetvoorspellingen in de traditionele vorm zijn in een digitale omgeving niet meer te gebruiken. Vervang deze door data-gestuurde scenario-voorspellende technieken.
Toonaangevende organisaties zullen een breder scala aan datasets integreren dan gebruikelijk om actieplannen op te stellen.
Proactieve stappen
Voor veel bedrijven zal de digitale transformatie die door deze crisis wordt versneld, een harde duw in de rug zijn, die soms wordt bemoeilijkt door de uitdagingen van het werken op afstand. Maar bedrijven die proactieve stappen nemen op bovenstaande gebieden kunnen de veerkracht van hun organisatie vergroten, de relaties met klanten verdiepen en beter voorbereid op de toekomst voor de dag komen.